December, mörker och myggbett -Dagbok

Det är fredag och det drar sig mot eftermiddag.

Det är Fredag, December, mörkret sveper sig allt närmare knutarna och det gör de ljusa stunderna allt kortare. Dag för dag.

 

Detta förtärande mörker, det som gör allt vad det kan, för att krama livet ur det lilla ljus som finns runt oss. Och så kommer det att göra ända fram till den 23:e. Dan före dan. Den där dan. Julafton.

Känner en visst olust inför julen, med allt vad det innebär. Kommer nog själv ganska lindrigt undan i år. Om det går som planerat. Planlägger mina inköp för att slippa trängas i affärerna i dessa jule-tider. Detta sanslösa slöseri. Om hur de kunde vara, om alla av oss skänkte en tjuga av det vi tänkt slösa till jul. Till något välgörande ändamål kanske. Vill, men vet inte till vad. Vill ju liksom inte betala en fet-lön till någon hjälp-organistations direktör vars enda strävan är att sko sig själv så mycket som möjligt. Hmm… tål att funderas på.

Det är Fredag, December och jag blev myggbiten i går. Två gånger. Minns inte om jag någonsin har blivit myggbiten i mitten av December förut. Är tacksam över att vi inte har fått snö och kyla. Även om jag kanske skulle vilja ha lite, kanske ett par tum, för att det skulle bli lite ljusare ute. Men, nää… hellre mörkt ett tag till. Hellre en grön gräsmatta, att kunna gå i skog och mark. Och hellre ännu mer mörker om vi slipper de snömängder som vi har fått stå ut med de sista två vintrarna. Amen.

Det är Fredag, December och jag har just sovit middag. Det är riktigt skönt och jag lekte med just med en tanke. Om jag fick bestämma. Stifta lagar och sånt. Om jag inte skulle ta och lagstifta om att alla skulle ha rätten att sova middag. Jo, det skulle jag nog göra med gott samvete. Nåväl, utvilad är han nu och det är dags att ramla in i duchen om en stund. Det bär av till Köping om några timmar, det ska kalasas och en väska måste packas. Perkulatorn har babblat färdigt, en lussebulle väntar på att bli uppäten och Sirah. Hon sitter här bredvid och ser sur ut. Hon vill inte vara ensam. På veckodagarna, helt ok. Men inte på helgerna tydligen. Kanske är hon missnöjd med kattvakten….

Nåja, kära dagbok. Tack och hej på en stund !

, , , , , ,

Kommentera

