Jul igen -dagbok

Ramlade in i en större matvaruaffär idag. Skulle bara handla hem lite godsaker till min kära katt och kryssade därför som en målsökande robot mot hyllan med kattmat. Snabbt in och snabbt ut, typ. Rundade avdelningen med husgeråd med stora kliv, smet förbi avdelningen med barnkläder och hann nästan fram till frukten innan jag reagerade…

Alltså, det var musiken.
Herregud, de hade redan börjat spela julmusik i affären. Jag tvärnitade och trodde för en sekund att mina tinnitus-öron med mig skämtade aprillo. Spelade mig ett spratt igen. Att de gör som de ibland brukar. Spelar upp ljud som inte finns, gör egna ljud av det som finns och är allmänt irriterande när det gäller ljud.

Men, nejdå. Det var skvalande julmusik jag hörde. Inte hetsig som i julrushen. Nej nej. Den var svagt skalande. Som hissmusik ungefär. Förrädiskt lockande, pockande och smått hypnotisk. När jag stannade upp och såg mig lite omkring, ja då insåg jag att julhandeln faktiskt är i gång redan ! Och bland hyllorna kunde man se en och annan vilsen själ gå där med död blick och plocka bland jul-kulor, jul-dukar, röda servetter och annan mer eller mindre onödig måste-ha-till-jul-skit. Vet inte om det är bara jag, som lever i min egen lilla värld, i mitt eget lilla micro-kosmos som inte har märkt något tidigare. Kanske de började med julhandeln så smått redan efter midsommar. Kanske redan i maj? Vad vet jag… Känner bara allmän olust inför jul, julhandeln och det makalösa slöseri som nu står för dörren.

Hade förträngt den.
Tills nu.
Julen, julhandeln
och slöseriet.

Amen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

One thought on “Jul igen -dagbok

  1. Tingel-tanglet och ytligheterna kring jul dränker helgens egentliga budskap. Man kan inte öppna en enda tidning, titta åt en enda reklam eller ens försöka ducka för mångprånglandet av kommersens krav. Handeln kan med nöd o näppe vänta in Fars dag innan den totala farsen rullas upp på alla möjliga estrader…

Kommentera

