Om Vakaren – Och lycka

 

Blev väl tillfrågad häromdagen. Vad jag blir lycklig av? Och det föll sig inte bättre än att jag blev stum för en stund. Att jag inte kom på och direkt hade ett bra svar på det. Men, nu, under min powerwalk i skogen tillsammans med grannens hund fanns det tid att tänka lite på den. Lyckan alltså.

Det finns egentligen många saker som gör mig lycklig, får mig att känna mig bra till mods. Jag kan känna lycka när jag får pressa kroppen riktigt hårt i ett uppförslut. När jag känner att det stramar i låren, blir varmt i hela kroppen, när endorfinerna rusar till och när jag inte blir trött av ansträngningen.

Jag kan känna ett lyckorus i hela kroppen när jag har bra musik i lurarna och när den får mitt hjärta att slå lite snabbare. Som idag, när jag visslade och sjöng med, borrade ner huvudet och stakade på med promenadkäpparna. Som när jag tittade upp och såg de två svampplockarna stå där i dikeskanten med öppna munnar och stirrande på mig. Som när jag glatt frågade om de hade haft någon svamplycka och som då, när deras ansikten sprack upp i stora leeenden åt min fråga men främst åt mig.

Jag kan känna lycka av ett par otvunget leende ögon från vem som. Kan känna lycka av att gå utmed skogsvägarna. Att se hur gott det gör grannens hund. Hur hon far fram och tillbaka över vägen. Nosande, lyssnande och ivrigt viftande på svansen.

Jag kan känna lycka av att läsa god poesi. Kan känna lycka när en bit fin choklad smälter i munnen. Kan känna lycka av att få någon annan brista ut i skratt. Av att hjälpa en äldre över gatan. Kan bli lycklig av att finna ett riktigt gott vin. Av att se de gula höstlöven flyta på vattnet i diket. Att se ett vackert morgonljus. Att se dotterns (Nr 1) glada ögon när hon som för en stund sen kom hem med två kassar svart trumpetsvamp.

Ja, det finns nog ganska mycket som jag känner lycka av kom jag på. Att rangordna lycka känns omöjligt och onödigt men en besvarad kyss står nog ändå ganska högt i kurs.

Och som på precis som Forrest Gump säger jag: that’s all I have to say about that.

One thought on “Om Vakaren – Och lycka

Kommentera

