Blir kostsamt att skita ner nu

Regeringen vill införa en ny lag som gör att man på stående fot kan få en bot på 800 kr om man slänger skräp på gatan, i parken eller i naturen.

Förebilden är Singapore där den som slänger skräp omkring sig riskerar dryga böter för sitt tilltag.
”- Vi måste skärpa oss och ta ett personligt ansvar, säger miljöminister Andreas Carlgren.”

Jag är väl egentligen emot denna eviga iver att lagstifta hit och dit. Det blir mer och mer förbud och ibland kan man undra vart vi är på väg. Men, att få gemene man att förstå nödvändigheten av att städa upp efter sig vore väl för mycket att hoppas på och det ser rent ut sagt fördjävligt ut på sina ställen i vår natur. Kanske kan nu de 800 kronorna få några fler att bemöda sig att ta de där extra stegen till soptunnan för att kasta sin egen skit. Vad vet jag.

Men rent och snyggt i parkerna vill väl de flesta ha ?

, , , , , , , , SvD, DN, HD, Dagbladet

3 thoughts on “Blir kostsamt att skita ner nu

  1. Hoppas” nedskräpningslagen”även gäller för alla dessa hundägare som i bästa fall sparkar lite snö över bajshögarna den här årstiden.

  2. Rökare berörs inte av den nya lagen mot nedskräpning med dryga böter.
    Vi kan lagligt kasta våra fimpar hur som helst omkring oss.
    Jag röker varje dag 20 cigaretter.
    Aldrig tänkt på att fimpar är så giftiga och farliga för små barn, djur och miljön.
    Dessutom kostar rökares fimpar miljontals kr att städa bort.
    Grannens lilla hundvalp på 8 veckor åt en fimp och dog.
    Jag fick mig en tankeställare.
    Hittade på internet en bärbar askkopp med tändare.
    Liten smart pryl som jag alltid har med mig i fickan.
    Och där hamnar alla mina fimpar.

Kommentera

