Måttligt roande – Dagbok

Läser att vi har mer kyla att vänta och att natten var vinterns kallaste och att det ställer till med problem för de flesta.  Detta är vad man kan kalla vargavinter.

Jag är väl en vän av vinter och jag kan tycka att en solig vinterdag är bland det vackraste och finaste som finns. Att kunna ta en långpromenad, att dra in den friska och kalla vinterluften får mig många gånger att rysa av välbehag.

Men, när jag läser eftermiddagens nyheter och ser att kylan ska kunna bita sig fast långt in i Mars känns det minst sagt måttligt roande..

Gick till sängs tidigt igår pga av ett besvärande ryggskott och behov av tidig vila. Jag matade kökspannan full med ved innan jag drog upp täcket under hakan och somnade in. Nåväl, om man som jag, bor i ett litet torp med bara en liten kökspanna för uppvärmning är det första man gör på morgonen att tända en ny brasa.  Slängde en snabb blick på termometern när jag kom ner i köket och det var bara + 12,7 grader inne! Så kan det gå om man inte hänger sig kvar uppe och eldar tillräckligt länge…

Är nu inne på bottenskrapet i vedboden, det kommer förmodligen inte att räcka över köldknäppen och jag kommer förmodligen tvingas att kapa in reservens reserv av den resterande veden innan vintern ger med sig.

Jo, jag gillar vinter, tycker att det uppfriskande och skönt på alla sätt. Men att kylan ska hålla i sig långt in i Mars!

Ja, det är måttligt roande…

, , , , , , , , , , ,

Kommentera

