Nokia går in i Voddler

Ser på IT24 att telekomjätten Nokia via sitt riskkapitalbolag Nokia Growth Partner satsar 8 miljoner dollar, motsvarande drygt 50 miljoner kronor, i filmtjänsten Voddler

”– Pengarna kommer bland annat användas för att finansiera utveckling för mobiltelefoner, plattor och uppkopplade set-top-boxar, säger Anders Sjöman, kommunikationschef på Voddler.”

I Voddlers utbud finns idag runt 3 500 filmer och Voddler har idag över 900 000 kunder i Sverige, Finland, Norge och Danmark, enligt dem själva och då räknar de antalet installerade klienter.

Kan tycka att det låter bra att Nokia vill gå in i Voddler och kanske är det vad som behövs. Jag var tidigt ute, var ivrig att testa tjänsten och jag trodde fullt och fast på att Voddler skulle slå stort. Att det låg rätt i tiden och att Voddler snabbt skulle komma att bli något alla talade om.  Men så blev det väl ändå inte riktigt, tyvärr.

Jag och säkert många andra tröttnade snart på ett evigt krångel, hackande filmer som allt för ofta kraschade en bit in i filmen och på ett dåligt ljud. Jag skulle mer än gärna och lika ofta ha använt Voddler precis som jag idag använder Spotify för att lyssna på musik. Detta om de hade haft lite nyare filmer och framförallt om gratisutbudet hade varit större och bättre.

Hade Voddler barnsjukdomar, kanske det och kanske är det bättre nu.  Men inte vet jag. Kanske kan det nya friska kapitalet från Nokia få fart på det Voddler jag en gång trodde så mycket på ?

Ja,  jag hoppas verkligen på det !

, , , , , , ,

Kommentera

