Om Stjärnornas sågning

Läser nyheterna och ser att stjärnorna på slottet inte är alltför nöjda med hur de framställdes i gårdagens jubileumsprogram. Svt får kritik och Arja Saijonmaa är inte alls nöjd. ”- Varför mäter de hur mycket man pratar? Är det någon tävling? Eller ett hysteriskt sätt att hitta något kul, säger hon.”

Inte vet jag varför de är missnöjda, men kanske Arja blev kanske lite ledsen över att pratmakaren Björn Ranelid snodde henne på förstaplatsen i avdelningen vem-pratar-mest. Jag hade i alla fall en mycket god behållning av gårdags jubileums-program även om en del klipp hade tagits ur sina sammanhang. Har väl inte sett så många program av de fem säsonger som gått men de jag sett har faktiskt haft ett högt underhållningsvärde och jag ser gärna flera.

Jubileumsprogrammet var mycket underhållande och det mycket på grund av att Jan Malmsjö fick rollen som och var en utmärkt presentatör. Jan har jag beundrat i många år och om det var Stormare som fick sin vilja igenom och om det var därför SVT petade Börje Ahlstedt vet bara de programansvariga. Bra blev det i alla fall.

Det som kunde ha blivit dålig mobbningsteve på bästa sändningstid blev istället god underhållning och det beror kanske på att den eller de som valt ut deltagarna lyckats få till en bra mix. Peter Harrysson har alltid varit och kommer alltid att vara något av en personlig favorit. Honom ser jag gärna mer av. Klippen där Siw Malmkvists dåliga hörsel får henne att tro att Tommy Körberg sa Cornflakes istället för Coldplay fick mig att skratta högt. Gott.

Även Janne ”loffe” Karlssons tillsynes eviga gnäll blev nästan pinsamt komiskt och jag fann mig själv sittande med ett löjligt flin över läpparna. När sen Peter Stormare berättade om när han kom till Stockholm första gången, när han berättade om när han skulle skaffa lägenhet och när mindes att han för en sekund inbillade sig att han skulle kunna bli rektor för scenskolan. När jag såg det och när jag såg hur Jan Malmsjö skrattade så han höll på att trilla av stolen. Ja, då skrattade jag också. Jag skrattade så att jag höll på att pissa på mig.

Inte ska stjärnorna såga svt och inte ska de vara missnöjda. De har själva valt att vara med i programmet och jag tycker att svt har lyckats skapa ett mycket underhållande program av detta. Och inte blev det till någon av deltagarnas nackdel att en del klipp hade tagits ur sitt sammanhang, tvärt om.

Hoppas på fler säsonger och på fler spännande stjärnor som kan förgylla Lördagskvällarna framöver. För den som missade programmet så kan man fram till den 28 februari kan man se gårdagens avsnitt på svt-play.

, , , , ,

One thought on “Om Stjärnornas sågning

  1. Trodde det bara var jag som tittade på Stjärnorna numera😀
    Jag har aldrig tittat på Stjärnorna förut men den sista omgången har jag sett och jag har gillat det. Lagom trevlig lördags-tv utan att någon blir utröstad.
    Jag så programmet i går och när Peter Stormare berättade om hur hans första hyresvärd ville ha 25 av mammas manglade lakan trodde jag att jag skulle dö av skratt. Å ”jobbet som rektor” var obetalbart bra. Hela Peter Stormares del i gårdagens program var något av det roligaste jag sett på TV på väldigt länge. Å jag höll mig vaken. Det säger en del om kvalitén😀
    Ha en trevlig söndagskväll.😀

Kommentera

