Att tjalla – Dagens fråga ?

Morgonens nyhetsläsning i: AB, Expressen, Dagbladet,GP, SvD, DN

Bor man i Mitthems lägenheter på Nackstavägen i Sundsvall kan det vara lönande att skvallra på sina grannar. Bostadsbolaget har nämligen utfäst en belöning på 5000 kr till den som berättar om grannar som röker i de rökfria husen, skriver Sundsvalls Tidning. De hyresgäster som ertappas med rökning kommer omedelbart att sägas upp från lägenheten. 

Dagens fråga är alltså: Skulle ni tjalla på er granne för pengar ?

, , , , , , , , , , , , , , , , , ,

8 thoughts on “Att tjalla – Dagens fråga ?

  1. Det råder mobbning av rökare sedan flera år tillbaka. Det är värre än det var/är i skolorna med mobbning av skolbarn som avviker lite från vad som anses ”normalt” och därför behandlas illa. I skolorna motarbetar åtminstone de som har makten sådant beteende. När det gäller vuxna människor och rökare är det tvärt om, här inte bara deltar makthavarna i sådant förkastligt beteende, de underblåser det på både statlig, överstatlig och ibland massmedial nivå.

    Har då inte fastighetsägare rätt att bestämma över sin egendom och vad människor får och inte får göra där? Jo, det kan man ju hävda, eftersom äganderätt utan bestämmanderätt inte är mycket värd. Men den äganderätten har lagstiftarna sedan fem år tillbaka fråntagit de fastighetsägare som till exempel vill öppna ett kafé och tillåta rökning i lokalen. Det spelar ingen roll hur väl ventilerad och hur låga värden av rök som uppmäts i lokalen. Det är förbjudet lika fullt. Det rör sig således inte längre om en hälsofråga. Det rör sig om mobbning mot en minoritet. Den som fortfarande åberopar hälsoskäl bör fråga sig varför det självklara inte tillämpas i privatägda så kallade offentliga lokaler, nämligen arbetsmiljölagen.

    Det är något mycket sjukt i majoritetens behandling av rökare. Antingen bör ägaren av lokalen bestämma (så länge statens normer för luftkvalitet uppfylls). Eller så bör lagstiftarna bestämma (vilket gör äganderätten mer eller mindre värdelös). Men om lagstiftarna ska bestämma över privat egendom bör det naturligtvis ske likformigt. Likhet inför lagen är en hörnpelare i ett civiliserat samhälle.

    Personligen tycker jag inte politiker ska börja lagstifta om sådant som råkar vara ett irritationsmoment för dig eller mig eller någon annan. Det blir ju med tiden ett förfärligt samhälle för alla att leva i! Själv tycker jag till exempel det är irriterande med folk som luktar vitlök, men det är sådant man får ta.

    Revidera tobakslagen som förbjuder tobaksrökning ”på lokal” och tillämpa det som är naturligt, arbetsmiljölagen och liknande. De som inte förmår följa lagen måste åtgärda bristerna t ex genom bättre ventilation, eller om detta inte är görbart i den specifika lokalen, genom rökförbud.

    Den mobbning av rökare som nu sker är sorglig att se och den förslagna belöningen för den som anger sin granne är ett gift som är mycket farligare för ett samhälle än lukten av lite brinnande blad som möjligen letar sig in i någons badrum via den gemensamma ventilationskanal som finns där. Irriterande? Kanske. Men irriterande är också lukten av det som normalt förekommer på toaletten i sådana rum och via ventilationskanalen måhända sprids till grannens badrum…

    Häxjakten på rökare måste få ett slut!

  2. bidevind: Jag måste få tacka och buga inför en väl genomtänkt och en mycket välskriven kommentar. Finns liksom inte mycket mer att tillägga.

    Tack.

  3. Pingback: Det principlösa samhället | Sagor från livbåten

  4. Ja du jag kan tala om för dig att denna häxjakt kommer att fortsätta var så säker,jag jobbar på ett ställe där vi är 30 st som jobbar varav 22 röker det är fruktansvärt det luktar rök varän jag vänder mig man kräks av denna äckliga ¨lukt,som luktar ur käften på folk och på kläder,detta får vi ICKE rökare stå ut me d,och dey är ingen ide att säga åt en rökare för dom verkar totalt blåsta och med detta jävla försvar mot att andra saker i samhället är ju mycket farligare,ja agressiva rökare vågar man inte ge sig på för då jävlar.

  5. sce: Jag förstår gott ickerökarna och jag tycker som du att det luktar jävligt illa om andedräkten på personer som just har rökt och man skulle nästan kunna likna det med stanken från en blöt askkopp i en rökruta.

    Lika illa och nästan värre kan jag tycka att det luktar om personer som tycks ha mist kontrollen över sina egna kroppsrörelser och hällt över sig en halv liter parfym innan de tar bussen eller tunnelbanan ut på stan. En vitlöksälskare luktar rent ut sagt fan om man inte har ätit vitlök själv och listan över o-önskade odörer kan göras lång om man nu orkar med det.

    Lustigt nog talas det inte lika mycket om parfymisterna, de besvär de ställer till för andra i deras omgivning och inte höjs det röster om förbud och lagstiftningar kring det. Är inte det lite konstigt tycker du ?

    Inte vet jag hur dina arbetskamrater är, vilka konflikter ni har haft eller hur din arbetsmiljö är, men som jag läser dig så verkar det som du inte har haft det så lätt.

    Men jag har väldigt svårt för att tro att alla dina 22 rökande arbetskamrater är ”totalt blåsta” och inte heller tror jag att alla de 22 är ”aggressiva” rökare.

    Kanske ska du ta upp din situation med din arbetsgivare så den får en chans att se till att du får en drägligare arbetsmiljö och kanske kan den hjälpa dig att finna ro. Kanske du ska försöka hålla dig lite längre ifrån ”käften” på dina arbetskamrater och kanske behöver du till och med börja fundera runt och på dina egna aggressioner en stund?

  6. Det verkar som du tycker att vi som inte röker ska behöva vistas i en miljö fullt av rökare.
    rökarna finns överallt det pyser in rök från grannen ovanför så man kommer inte undan.Du tycker att jag verkar agressiv coh du pratar om parfymer som luktar men nu handlar det om rök och rökare och rökare är inga trevliga människor när man börjar ta upp rökningen så är det bara dom försvarar cigaretten in i döden.

  7. Klart jag inte tycker att ickerökare ska behöva vistas i en miljö full av rökare. Rökning är av ondo, den skadar rökarna och den skadar dem i rökarnas omgivning. Om det råder det ingen tvivel.

    Just därför tycker jag att du ska ta upp problemet med din arbetsgivare så du kan få en dräglig och rökfri arbetsmiljö. Det har du rätt till och då kanske du också kan finna ro och glädje i ditt jobb och med dina arbetskamrater.

    Jag är rökare och trots det är det många som tycker att jag är en väldigt trevlig, glad, tillmötesgående och god medmänniska.

    Är det någon som önskar att jag inte ska röka i deras närhet så gör jag naturligtvis inte det av respekt för dem. Jag har arbetskamrater som inte röker och du kan vara säker på att de talar om för mig när jag luktar.

    Likväl talar jag om för dem när de luktar. Det kan vara allt från vitlök, till parfym, svett eller något helt annat som kan vara jobbigt att stå ut med när man umgås väldigt tätt med sin arbetskamrat under hela arbetsdagar.

    Vi pratar om det som man nu så populärt säger.

    Jag visar dem respekt, de visar mig respekt tillbaka och vi har det bra. Vi har en rak kommunikation, tar hänsyn till varandra och vi trivs med det.

    Ja, som jag uppfattar det är du lite på ”tå” när det gäller rökare och rökning och jag tror du skulle vinna mer gehör för dina problem om du resonerade lugnt och sakligt. Jag menar, har du förutfattade meningar om rökare som ”totalt blåsta” och tror du att alla rökare blir aggressiva bara man tar upp rökningen till diskussion så gör du dig själv en otjänst.

    För där har du fel.

  8. Stinking jew?

    Somliga älskar att hata, tydligen. När sådant hat underblåses av statsmakten med hjälp av junksciense har det sett ur ett historiskt perspektiv alltid slutat mycket illa för samtliga inblandade parter. Det är hög tid för somliga icke-rökare att lära sig lite tolerans. Jag tycker inte att det behövs ytterligare kommentarer till signaturen sce:s text (citerad nedan), den dryper av hat och talar för sig själv (men tack för att du försökte, vakaren).
    ———————–
    sce | januari 19, 2011 kl. 5:09 | :
    Ja du jag kan tala om för dig att denna häxjakt kommer att fortsätta var så säker,jag jobbar på ett ställe där vi är 30 st som jobbar varav 22 röker det är fruktansvärt det luktar rök varän jag vänder mig man kräks av denna äckliga ¨lukt,som luktar ur käften på folk och på kläder,detta får vi ICKE rökare stå ut me d,och dey är ingen ide att säga åt en rökare för dom verkar totalt blåsta och med detta jävla försvar mot att andra saker i samhället är ju mycket farligare,ja agressiva rökare vågar man inte ge sig på för då jävlar.”sce | januari 19, 2011 kl. 5:09 | ”

    ————————-

    Den statligt dirigerade häxjakten på rökare med åtföljande hat mellan människor måste få ett slut! För att understryka allvaret bifogar jag några länkar (vet inte om de kommer att fungera i den här bloggens editor) som kanske belyser allvaret och vart vi är på väg:

    Dödade hustrun och två av barnen på grund av hustruns tobaksrökning
    http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/1462738/Devil-man-killed-wife-and-two-sons-over-her-smoking.html

    Sjuksköterska knivmördad när sjukhuset införde rökförbud och hon gick ut och rökte
    http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/1515159/Man-held-in-nurse-murder-inquiry.html

    Trebarnsmamma knuffad till döds när hon stod på en rökruta utanför en pub
    http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/article534928.ece

    Icke-rökare dömd till fängelse för att ha attackerat dövstum som vägrade fimpa
    http://www.walesonline.co.uk/news/wales-news/2008/03/19/non-smoker-jailed-for-attacking-deaf-smoker-91466-20643154/

    Pappa begick självmord efter att ha fotograferats rökandes en cigarett utanför sin arbetsplats som har en rökförbudspolicy
    http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/article36620.ece

    Torterad i fyra timmar och anklagad för att ha orsakad missfall på grund av rökning
    http://www.bromsgroveadvertiser.co.uk/news/1080397.four_hours_of_torture/

    Skjuten i huvudet när han rökte i en pub med rökning tillåten
    http://www.iol.co.za/news/south-africa/man-gunned-down-after-smoking-row-1.228852

    Så här kan man hålla på i all oändlighet. Sådana här rubriker började bli vanliga när staten med social ingenjörskonst startade ”avnormaliseringen” av rökning. Nu börjar rökarna slå tillbaka och döda icke-rökare som de upplever som ett hot. De folkhälsopolitiker som med hjälp av junksciense jagar rökare med blåslampa bär ett tungt ansvar, åtminstone några av dödsfallen beskrivna ovan ser ut att vara en direkt följd av deras hatfyllda propaganda och korkade lagstiftning.

    Det är som sagt hög tid för sans och balans och för många icke-rökare att lära sig tolerans!

    Och en sak till, den som tror på folkhälsopolitikernas propaganda om att det är så fruktansvärt farligt att röka bör förklara varför följande officiella data från USA (från CDC) talar ett språk som ser annorlunda ut:

    1. Antalet rökare i befolkningen har halverats sedan 1960-talet och passiv rökning har minskat med 75 procent, men under de senaste drygt 30 åren har lungcancern ökat med 43 procent parallellt med nergången i rökning.

    2. Dödstalen i lungemfysem och bronkit upp 74 procent den senaste 30-40 åren trots den minskade förekomsten av rökning beskriven ovan.

    3. Astma har mer än fördubblats medan rökningen har halverats i befolkningen. Det gäller speciellt i höginkomstområden med mindre rök och bättre hälsovård.

    4. Hjärtsjukdomar upp 43 procent under ungefär samma tid (dödstalen i hjärtsjukdomar har sjunkit något under samma tid, främst beroende på snabbare och bättre sjukvård av de drabbade).

    Rökningen har sina risker, andra livsstilsval sina. Men det är som jag ser det en stor synd att oseriöst peka finger åt rökningen och därmed kanske orsaka en felallokering av forskningsmedel och stort lidande hos dem som då drabbas.

Kommentera

