Skitsummor

Läser idag i SvD, DN och GP att rättighetsorganisationen Copyswede från den första April vill ta ut en avgift på USB-minnen och hårddiskar. En så kallad privatkopieringsersättning.

Copyswede tar sedan tidigare ut ersättning för cd- och dvd-skivor, mp3-spelare och dvd-spelare med inbyggd hårddisk. Elektronikbranchen protesterar, menar att det strider mot lagen och att externa hårddiskar och USB-minnen i hög grad används för helt privata ändamål som det inte finns någon anledning att ta ut avgifter för.

Enligt ett pressmeddelande från Copyswede blir ersättningen för USB-minnen och externa hårddiskar så här:

Mindre än 80 GB: 1 kr/GB.

Mellan 81–250 GB: 120 kr.

Större än 250 GB: 160 kr.

Detta är skitsummor kan jag tycka, men jag finner heller ingen anledning till att betala den skitsumman. Säg, varför i hela friden ska man betala pengar till Copyswede för att de anser att en extern hårddisk är lämpad för privatkopiering?

Ska  jag, som fotograferar och föredrar att spara ner mina bilder i RAW-format, tvingas att betala för att jag vill kunna säkerhetskopiera bilderna till en extern hårddisk regelbundet ?  Det blir till att tvingas till att betala en privatkopierings-avgift för mina egna bilder. Tack bara.

Lika urbota dumt skulle det vara att jag skulle tvingas betala alkoholskatt för att jag köper jäst och socker i affären. Jag skulle ju kunna göra alkohol utav det, eller baka ett bröd som någon bagare anser sig ha patent på och vill ha en avgift för.

Nej tack till påtvingade avgifter. Även om det gäller skitsummor.

, , , , , , , , , ,

2 thoughts on “Skitsummor

  1. Jo fast om man ser på totalpriset på en HDD så är det inga skitsummor som Copyswede vill ha. Avgiften ligger i många fall på runt 40% av priset på en HDD och det tycker inte jag är en skitsumma.

  2. Helt riktigt att prisökningen procentuellt sett blir hög i vissa fall.
    Men för mig spelar summan mindre roll i sammanhanget och även om prisökningen skulle stanna på bara 2 kr skulle jag vara lika motvillig att betala för en påtvingad avgift.

    Jag vill helt enkelt inte betala för något jag inte nyttjar disken till.

Kommentera

