Att dubba sina däck

Nu kommer töväder, med töväder kommer ishalkan i stora delar av Sverige och då får dubbdäcken jobba.
Många vill förbjuda dubbdäcken och vill istället att vi ska köra på friktionsdäck för att minska partikelutsläppen.

230 kommuner svarade på en enkät från SVT:s Rapport och i 19 kommuner övervägs ett förbud. I sex andra skulle de politiskt ansvariga vilja ha ett förbud.

Trafikverket varnar för dubbdäcksförbud och räknar med att dubbdäck minskar risken för dödsolyckor med personbilar på vinterväglag med 42 procent jämfört med odubbade vinterdäck.

De som är för dubbdäck menar att även friktionsdäcken släpper ifrån sig partiklar och försöker man mota ishalkan med att lägga ut grus får man än mer partiklar i luften. De som ivrar efter dubbdäcksförbud tycker att man får anpassa farten efter väglaget och att miljön får gå före.

”-Vi har väl nog av förbud, säger Ruben Börjesson som är trafikpolis i Nyköping och har utfört däcktester under många år.
-Vi tror på att man ska lära folk att köpa däck efter behov och inte köpa dubbat av gammal vana, tillägger han.”

På många håll i Europa är dubbdäck förbjudna och där får man använda snökedjor eller sk snöstrumpor.
”-Med snökedjor får man bara åka i 50 kilometer i timmen och det är bara en framkomlighetsgrej, man ökar inte säkerhetsmarginalen, säger Ruben Börjesson.”

För och emot alltså. Jag är nog en av dem som är för dubbdäck på vintern och tycker att Ruben Börjesson har ett klokt resonemang.
Vad tycker ni, för eller emot dubbdäck ?

Peter Settman and Fredde Granberg dubbar i alla fall sina däck.

, , , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: