Facebook och dagens fråga ?

Läser i Aftonbladet om Facebook igen och det gör lite ont i hjärteroten när man ser att någon återigen har tagit sitt liv ”online”.

Den 42-åriga Simone Back, Brighton -England hade 1082 vänner på Facebook och på juldagen skrev hon ett inlägg där som sa: ”Tog alla mina piller är död snart hej då allihopa”. Efter 8 min kom det första svaret som löd: ”Hon överdoserar hela tiden och hon ljuger.” 

Efter det fortsatte ”vännerna” att diskutera hennes tablettmissbruk att hon inte var ett barn längre, att det var hennes val, att det var töntigt att ta livet av sig på grund av en dålig relation osv. Ingen ringde polisen och först dagen efter fick Simones mamma reda på vad som hade hänt. Hon ringde polisen men när de kom fram var redan Simone död.

Det är tragiskt att de av hennes 1082 ”vänner” som nu såg meddelandet inte tog hennes rop på hjälp på allvar och att de som såg meddelandet inte försökte hjälpa henne eller ens ringde polisen kan jag tycka.

Kan samtidigt tycka att det är omöjligt att ha 1082 vänner på Facebook och samtidigt ha en fungerande kommunikation med dem. Kanske har man någonstans under resans gång börjat samla på sig så mycket vänner att man tappat kontakten med sina riktiga vänner. Man blev till en grå prick i massan och kanske blev man till slut ganska ensam där på Facebook.

Vilsen och ensam i det ständiga bruset av statusuppdateringar och vänförfrågningar förlorar man sig kanske i sig själv till slut. Kanske driver det många till att skriva alltmer extrema saker. Detta för att synas och sticka ut ur mängden och till slut är det ingen som tar någon annan på riktigt allvar ?
Kanske är detta ett växande problem i de sociala medielandskap vi rör oss och spenderar allt mer tid i idag ?

Många kanske, men vad vet jag.

Dagens fråga är i alla fall : Har ni för många vänner på Facebook ?

, , , , , , , , , , , , , , ,

2 thoughts on “Facebook och dagens fråga ?

  1. Tragiskt och fruktansvärt hemskt att ingen gjorde något utan istället hånade henne. Hoppas verkligen att mina vänner skulle reagerat.

  2. En fruktansvärd och tragisk händelse men man får nog ta FB för vad det är. Ett smidigt sätt att hålla koll och kontakt med gamla bekanta man inte orkar ha en ”riktig” relation med dvs hälsa på, ringa,uppvakta på bemärkelsedagar mm.
    Att ha och vårda sina vänrelationer tar tid och engagemang och jag skulle inte varken hinna eller orka ha fler riktiga vänner än dom jag har idag men jag tycker det är rätt underhållande att se vad mina bekanta har för sig🙂
    FB bygger på ren nyfikenhet och jag tror inte man ska förvänta sig att ens ”vänner” där på något sätt tänker ställa upp utan då får man nog vända sig till sina nära & kära ”in real life”.

Kommentera

