Hypotetiska frågor ?

Ramlar in på DN och läser om Leon Walker i USA, Detroit.

Leon och hans fru delade samma dator och de använde den gemensamt.  Så långt ok. Men Leon, han loggade in på deras ”gemensamma” dator, använde hennes lösenord och läste hennes mail.

Jag vet inte vad han hade förväntat sig att finna, vad de hade för överenskommelse eller hur de levde sitt liv men det Leon fick se kom för alltid att förändra deras liv.

Leon ramlade rakt in i och avslöjade en affär som han hustru hade med sin X-man. Hon hade alltså ett oavslutat eller ett omstartat förhållande med sitt sin före detta och detta fick Leon bekräftelse på när han läste mejlet.

De är inte längre gifta med varandra och Leon är nu åtalad. Han riskerar att hamna i fängelse och han kan i praktiken få upp till fem år i fängelse för sitt mejlintrång.

Och nu till de rent hypotetiska frågorna… Skulle ni kunna tänka er att göra som Leon, har ni redan gjort det eller skulle ni vilja göra det ? Alltså, skulle ni kunna, eller tycker ni er ha rätt till, att läsa er kärestas mail, sms, post eller dagbok precis som han gjorde ?

Och varför ?

, , , , , , , , , , , ,

5 thoughts on “Hypotetiska frågor ?

  1. Om jag misstänker, på goda grunder, skulle jag kanske kolla lite i hennes mail, om jag kan göra det utan att det märks. Men jag skulle inte hänvisa till mailen för att sätta dit henne. Det skulle nog lösa sig ändå till skilsmässa.
    Jag är skild -83 och … det var före mobiltel o internet…
    Men posten funkade ju. Då var det jag som hade träffat en ung finska.

  2. Oärlighet förtjänar oärlighet. Hon bedrar honom och han kliver över gränsen när han läser hennes privata mail. Samtidigt kan man fundera på varför han hade tillgång till hennes lösen? Vill man ha hemliga ”relationer” sköter man det väl snyggare än att mannen har tillgång till ens konton? Ville hon att han skulle få veta?!!
    Men att bli dömd låter ju helt otroligt eftersom hon lär ju inte bli dömd för att ha varit otrogen. I mina ögon är otrogenhet mycket värre än att kolla upp det man säker redan redan misstänker och får bekräftat.
    Och Ja, jag har en gång kollat min dåvarande partners SMS och skämdes som en hund efteråt eftersom jag inte hittade det jag ”sökte” då men det visade sig att jag hade rätt i mina misstankar senare.
    Idag skulle jag avbryta varje relation med vänner eller älskande om jag kände att jag inte kunde lita till 110% på personen utan fick lov att luska för att känna mig trygg.

  3. Idag, i den relation jag lever i dag skulle det vara ett övergrepp och ett oförlåtligt intrång att läsa hans privata meddelanden. Jag har full tillit och förtroende för honom och litar fullt ut på honom.
    Men jag har levt i förhållanden där jag velat läsa både sms och mail, och gjort det om jag kunnat, av ren och skär svartsjuka och dålig självkänsla. Att leva med nån man inte synkar med bryter ner en så mycket så pass att man faktiskt sänker sig långt under gränsen som man trodde var passerad för länge sen, tyvärr..

  4. Jag behövde aldrig läsa eller smykika. Jag visste det ändå. Det kändes i hela kroppen. Vem det var var inte intressant, det räckte med att det faktiskt pågick. Å jag visste att jag skulle få veta det även om jag inte smög runt och kikade. Jag litar på min egen magkänsla. Å jag hade rätt.
    Det pågick en tid, det var bara objekten som skiftade.

  5. Kom igen! Det är tusen gånger värre att läsa någons email än att vara otrogen! Han förtjänar lätt 5 års fängelse!

Kommentera

