I Kanada, där kan de – Video

Med anledning av det jag läser i: SVD1, 2, 3, 4, DN1, 2, 3, och GP

Vi har snö och köld i Sverige, kallar det ”kaos” och vi verkar trots den förra vintern hamnat i ett chocktillstånd. Herrejösses och fy. Vi kan inte hålla på oss kvar på vägarna, det rapporteras ideligen om av-åkningar i radion, i tv och i press. Tågtrafiken blir stående och vi är tillsynes hjälplösa mot vädrets makter.

Hur gör vi för att klara kylan och vintern ? Fann det här videoklippet från Kanada lite träffande i sammanhanget och drog lite på munnen när jag såg det. Där kan de…

Skämt åsido. Var och jobbade hemma hos en pensionerad gammal lokförare häromveckan. Han bodde i ett höghus, hade utsikt över järnvägstationen och hans fru påpekade skämtsamt att han kunde varenda avgångstid och han visste precis vart alla tåg var på väg. Han hade kört tåg i en herrans massa år och jag passade på att fråga honom om anledningen till varför det ser ut som det gör idag. Varför tågen gick och kom fram i tid förr och inte nu i dag. För det var ju rejäla vintrar förr, som nu ?

”- Det är växlarna som är problemet, svarade han. Förr fanns det personal mest överallt längs spåren, järnvägen var lite av en ryggrad i vårt avlånga land och även på de små stationerna fanns det gott om personal som röjde spåren och växlarna. Nu finns det inte det och då blir det problem. Järnvägen är avrustad och utan personal blir det problem och då stannar tågen.”

Tyckte det lät rimligt och han verkade vara en klok man. Jag jobbade vidare, han lyssnade på radion och vi kom att tala om vägarna och trafiken. – Det går åt helvete för fort, sa han och blickade ut genom fönstret. – Det är vinter och det är halt på vägarna men det fattar inte folk. De kör som om det var barmark, åker av och förstår inte varför. – Det går åt helvete för fort helt enkelt.

Även det lät rimligt och jag blev klar med mitt arbete. Frun hällde upp en kopp kok-kaffe och bjöd på en hembakad kaka. De var trevliga, väldigt språksamma och på väg ut. De skulle ut och se till sin sommarstuga. De skulle fira jul  där och de klädde på sig rejält. Mannen såg mig i ögonen och sa. ”- Det gäller att klä sig rätt i kylan. Flera lager kläder, torrt på fötterna och en rejäl mössa på skallen. Då klarar man sig!”

Det var kloka ord jag fick med mig från det besöket och allt som oftast slår det mig. Att, om det ändå inte var lite lättare att leva och om det ändå inte var lite bättre förr, i alla fall.

God Jul
Och kör försiktigt!

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

5 thoughts on “I Kanada, där kan de – Video

  1. Problemen har knappast med vintern att göra, i somras åkte jag tåg 3 eller 4 gånger, inte en enda gång kom jag fram i tid. Jag blev försenad med ca 2 timmer på väg från Kastrup till Lund, 1.5 timme på väg från Stockholm till Malmö, de andra tillfällen blev jag försenad med ”bara” 30-40 minuter, och då känner man sig som en vinnare!
    S

  2. Ett land som de sista trettio åren prioriterat bort allt det som fick Sverige att vara en fungerande nation och som satsat pengarna på annat än det som är viktigt… får betala priset nu.

  3. Tycker man att motorvägar är bättre än järnvägar och att vinst är nödvändigt men nödvändigt underhåll onödigt, så blir det väl ungefär som vi har det nu (fast de som ställt till det slipper förstås drabbas).

Kommentera

