Just nu – i kylan utanför torpet

Jo, så här är det att bo i ett gistet gammal torp från 1700-talet när det är -20 ute. Har man inte varit förutseende nog att bära fram ved så att det räcker för kvällen och till morgonbrasan.

Ja, då får man vackert ge sig ut i veboden i bara morgonrocken och hämta in ett par påsar med ved. En påse att elda tills ögonen faller ihop och en påse att tända med på morgonen när det är så kallt inne att pungen skrumpnar när täcket faller av.

Det knirrade och knarrade under skorna och tystnaden därute var så talande att man kunde tro att man var i tunnelbanan och mitt i det vita bruset från tusentals resenärer på väg hem från en dag i city.

Alla med armarna nedtyngda av presenter, mat, glögg och allehanda annan skit man anser sig behöva och känner sig tvingad att inhandla för den stundande högtiden. Den fröjdefulla julen. Den då vi ses, kramar varandra och brister ut i ett kakafoni av stress-flås, fjäskande, ohhh gud vad trevligt-o-se-dig-leenden, hejdå-vi-ses-nästa-år, vink*

Kan ibland känna att jag är lycklig lottad. Jag som har Sirah, döttrarna som ramlar in från och till och säger hej. Vännen som dyker upp, njuter av ett glas finvin och slafsar lite på mina kycklingspett. Ivrigt nickande åt mina påståenden, fast samtidigt lite förstrött kliande på ett inbillat myggbett. Sjukt förstående och högst älskvärd. Gång efter annan.

Jag tänker ibland. Att jag måste vara väldigt lätt att stå ut med och vara i närheten av. Högst älskvärd som så. Eller kan det vara så: Att det bara är lugnet här, mina kycklingspett, och min vackra stämma som drar?

Amen.

, , , , , , , , , , , , , , , , , ,

3 thoughts on “Just nu – i kylan utanför torpet

  1. Va´kul att det finns fler som bor liksom jag. Fast jag är ”friherre” och gift med en ”friherrinna” vi bor i ettdrygt hundraårigt torp i en liten by i Ålands nordöstra skärgård, vi är en handfull människor i byn, med 4 brevlådor, väg till färjor i öst och väst. Skola, kyrka och hembygdsgård, bank, postkontor, sjukvård m m inom 5 min körväg. Bekvämt samhälle.
    Vin köper antingen i nästa kommun med färjförbindelse, eller man ringer till Alko och hämtar på posten nästa dag. Posten delas ut vid halv femtiden em. Vi har fiberanslutn, bredband. Ser Svensk, finsk tv och Sv radio förutom ålänsk och fi/sv radio mm.
    Plogad väg efter snöfall. Men det kostar ju.
    Inget är gratis.

  2. Välkommen tillbaka Björn. Det låter härligt med ”Friherre” och ”Friherrinna” Visst är det skönt med livet på landet. Långt från stressen och hetsen, fjärr från stadens brus och nära till skogen sus. Det enda jag kunde önska just nu är en fiberanslutning men man får nöja sig med det lilla och glädjas åt det man har.

    Önskar dig och Photoimagine en skön och God Jul !

Kommentera

