Övertramp

DN idag: Socialtjänsten i Borgholm får kritik av JO för att de efter en 15-årig flickas försvinnande kopierat hennes dagboksanteckningar. Flickan hade rymt från sina fosterföräldrar och fostermamman lämnade då in dagboksanteckningarna till socialtjänsten för att de skulle vidarebefordras till flickan då hon återfanns.

Men med det lät sig inte socialtjänsten nöjas. De både läste och tog kopior av dagboksanteckningarna. Det var berättigat att läsa anteckningarna då flickan hade varit försvunnen i en vecka och kunde befaras vara i fara men det var inte okej att kopiera dem konstaterar JO.

Förstår inte riktigt vad de tänkte på socialtjänsten då de kopierade anteckningarna efter att ha läst dem. Dagböcker är väl ändå något av det mest personliga som finns och vad i hela friden hade de tänkt använda kopiorna till ? Välbefogad kritik från JO kan jag tycka och knäppen på näsan till socialtjänsten var verkligen befogad i det här fallet.

, , , , ,

One thought on “Övertramp

  1. Jag har själv regelbunden kontakt med socialtjänsten just nu då jag är i behov av försörjningsstöd för att klara mig efter utförsäkringen från Försäkringskassan men jag har tack och lov inte upplevt något större strul. Däremot har jag hört skräckhistorier från andra håll och denna är ju för bedrövlig. Jag tycker att det är nog kränkande att de nu för tiden ska ha kopia på ens kontoutdrag vid varje ansökan.

Kommentera

