Reser – Eldflugan

jag ser en eldfluga i mitt mörker.
den dansar i virvlar, lika ivrigt som glatt
målar i färger, har inte långt till skratt
värmer med ljus, sin dans

hey !

 

säg, fick jag en andra, bit av den tredje,
för den fjärde var ju en förmodat sista till mans

klockan slår fyra, borde vara fem
det är mörkt, men vänder snart
det händer igen, är på väg hem

säg, är jag verkligen smart ?
vissa säger kanske, andra, såklart

reser, i mitt minne, på en slingrande väg
ser vågen, tvekar
väger för, som emot
är kanske en, idiot

men, min väg
tycks stakad
nu aningen belyst

är nyss
precis
uppvaknad, helt klar

ser flugan, den glöder
lyser min väg

den surrar, har svårt att vara still
jag var vilsen, rådvill
en aning ur kurs

men, Hey !

jag reser som vanligt
nu som då, och igen
men är nu på väg

på väg någonstans

 
, , , , , , , , ,
 

 

3 thoughts on “Reser – Eldflugan

  1. Poesi och visor är inte saker man hittar, utan det är saker som hittar en, och det enda man kan göra är att gå där de kan få tag på en //Puh

  2. Jag tror att det är just det som är meningen med livet, att röra på sig, inte alltid i fysisk bemärkelse men själsligt….
    Förresten, han Freddie verkar vara en varmblodig & passionerad man som säkert är och har varit på väg länge någonstans.

Kommentera

