Kungens vara eller inte vara

Kan idag på morgonen läsa om Synovates undersökning där man har intervjuat 1011 personer om deras syn på kungahuset. 70% vill ha monarkin kvar mot 74% 2009 och 80% 2005. Det höjs även röster för att kronprinsessan Victoria ska ta över som monark då stödet för kungen tycks ha minskat. ”– En ren spekulation är att den kan bero på de senaste veckornas skriverier. Jag kan inte utesluta det”- säger Nicklas Källebring på Synnovate.

Nåväl, det är väl kanske inte så konstigt att gemene man påverkas av medias skriverier, av den klappjakt som bedrivits mot vår kungafamilj den senaste tiden (läs åren) och att den börjar bli smått löjeväckande och genant kan jag tycka.

Tycker vårt kungahus gör ett gott arbete med att marknadsföra vårt fantastiska land. Önskvärt vore att media stod tillbaka från denna smutskastning och slutade gräva i gammalt. Se framåt, var glada över vårt kungahus och låta dem göra vad de är bra på. Och så är det faktiskt inget fel i att vara lite stolta över oss själva och åt vårt kungahus. Vi svenskar kan behöva sträcka på oss och vara glada över det vi har. För det är väl ändå så, att man saknar inte kon förrän båset är tomt.

Länge leve kungen och kungahuset.

, , , , , , , , , ,

3 thoughts on “Kungens vara eller inte vara

  1. Utan att ha träffat Carl Gustav den 16:de tror jag att han duger lika bra, som någon annan någorlunda vanlig man i den åldern. Alla har väl för tusan ett förflutet. Det skall inte ligga till last hela livet, eller?
    Vet själv att det behövs så litet misstag i skolan (jag är fd lärare) att det är ute på byn att man skall bort, alla vet, utom jag. En fjäder blir till en hel hönsgård.
    Men eleverna har jag med mig. Och kollegorna. Så, vadå?
    Låt kungen ha sitt jobb så länge han vill och gillar det. Annars tycker jag det är ok med president, jag bor i Finland, (Åland)

  2. Ett litet misstag… skulle jag nog inte kalla det för när vår kung umågs med grovt kriminella och är otrogen med allehanda kaffeflickor… Inte bra reklam för Sverige och ifall detta skulle komma fram i Finland (att president Halonen hade badat bubbelbool i Hels Angels lokaler och beställt dit kaffepojkar – ja då är jag säker på att hon hade fått avgå..)
    Det tycks vara en kotym här i Sverige att släta över all galenskap kungafamiljen (och egentligen dess manliga medlemmar) sysslar med. Och sådan far – sådan son. Nu umgås nu sonen med en Slitz-flicka. Svårt att kalla henne för ”prinsessa” när den tiden kommer.

    Nej, bättre med republik!

  3. Jag tycker det är rätt skönt att ha en Kung som är en normal person, dvs har erfarenheter, gjort ett och annat misstag och har dåliga dagar precis som alla av oss. Sen tycker jag att han har rätt bra smak, Camilla Henemark är ju en riktig pudding😉

Kommentera

