Status -Fjärr från eländet i världen

Kära dagbok.

Jaha, nu har han väl antagligen fått en mys-knäpp eller någon annan konstig rubbning i systemet.

Han har dammsugit nästan hela torpet, tvättat all tvätt (förutom den som är i maskinen nu), skakat mattor, skurat golven, Bäddat rent i sängarna, borstat av verandan, burit in ved för resten av kvällen och för hela dagen i morgon, matat fåglarna utanför, katten, ätit två frukostar, en lunch samt en lätt kvällsmacka.

Inte nog med det.
Han har tänt julstjärnan i fönstret, satt in innanfönstren och nyss kom han på sig själv med att leta efter adventsljusstaken (som förmodligen ligger gömd i boden). Han har utöver detta tänt flertalet värmeljus, sitter nu i soffan med en lagom varm mac book i knäet, njuter av tystnaden och mysfaktorn är näst intill olagligt skön.

Allt detta med pynt och så är mot allt han vill och tror på och trots att det strider mot alla hans principer, samt all sans och förnuft känns det faktiskt riktigt skönt att vara jag och här nu.

Allt som saknas just nu är att den sista tvättmaskinen ska bli färdig. Efter det att få laga en god middag i trevligt sällskap lite senare. Sen skulle han gärna avsluta med en värmande brasa i öppna spisen, få ha en skön filt över benen och att få hålla en mugg varm glögg mellan de fortfarande något frusna och lätt stela händerna. Allt detta till ljudet från brasans sprakande, till en mjuk konversation om allt eller inget eller bara att sitta i tystnad som en rovgivande avslutning på en skön kväll och mysig afton.

Ps. Ska jag duka för två eller fler ? Ds.

, , , , , , , , , , , , , ,

6 thoughts on “Status -Fjärr från eländet i världen

  1. Det låter fantastiskt härligt! Själv sov jag länge idag och tänkte nog ligga på soffan hela dagen men har varit ute och skottat snö samt tagit in och ställt fram adventsljusstakarna. Nu ser jag fram emot en mysig kväll framför bland annat På Spåret. Sköt om sig!

  2. Du hade gärna fått duka till en till om det inte hade varit så illa att det är ”jobbhelg” för min del. Tassa runt i natten och se till att mina boende sover medan lussekattsdegen jäser går ju inte riktigt upp mot ditt mys men är ok ändå.
    Fast man får inte tända julstjärnorna & stakarna innan 1:a advent, det är en oskriven regel. Däremot får man och bör man dricka glögg och äta pepparkakor med ädelost så ofta man bara har tillfälle🙂

  3. Till den otåliga:
    Rackarn´s då att du hade jobbhelg.
    Men, nåja. Jag är inte omöjlig och med en sannolikhet gränsande till visshet så är läget här i torpet precis detsamma nästa helg. För det brukar kunna vara så i mina cirklar. Allt går runt och kommer om igen, som en envis klocka. Och är du inte vegetarian så är jag jävligt bra på kyckling satay-spett med en ljuvlig syndigt stark jordnötssås.
    Oroa dig inte för fin-vinet. Det har jag gott om😉

    Nå ?

  4. Låter ju oerhört lockande! Vegetarian…? Att inte njuta av en god köttbit är att häda i min värld så satayspett går alldeles utmärkt.
    Finvin var ett nytt uttryck men jag är inte så kräsen så har du vanligt vin går det säkert ner. Du vet det är inte vinet som gör kvällen, utan sällskapet😉

  5. Well, som jag sa. Jag är inte omöjlig på något sätt. Vad jag menar med fin-vin är ett för maten passande vin. Har en förkärlek för Rioja-viner och om jag ska dricka vin lägger jag mer än gärna lite slantar på ett vin som passar maten och som kittlar smaklökarna lite extra. Nåväl, under ”om Vakaren” finns ett kontaktformulär och en mail. Kör på den, med sinne för vinst och förlust så kommer vi säkert överens. Mat, Spotify, Vin och trevligt sällskap tackar han inte nej till.

    Välkommen !

Kommentera

