Väldigt mycket Söndag

Det ruskar och knakar betänkligt i det gamla torpet. Det är Söndag och det är totalt kolsvart ute. Termometern visar fyra grader kallt ute och min smärtgräns gick vid 23 plus inne. Jag lät det brinna ut i den gamla kökspannan. Inte bara för att jag tycker om ljudet av en nytänd brasa och inte bara för att det blev lite för varmt härinne. Jag lät det bara brinna ut helt enkelt.

Kedjorna till skomakarlampan över köksbordet darrar, glasen i kökssåpet klirrar sprött och vackert. Tallrikarna, de udda tallrikarna därinne. De verkar ha en slags inneboende längtan till att bara få flyta omkring på hyllorna när tvättmaskinen på övervåningen når sitt klimax igen. Den är mitt inne i en av sina centrifug-orgasmer och trots att jag letat kan jag inte riktigt förstå vad det är för något som durrar metalliskt strax till vänster om och under köksfönstret var gång det går för den. Men, det kan kvitta lika. Precis som det faktum jag står inför nu.
Att det är Söndag igen.

Det är Söndag igen och ännu en vecka är till ända. Intet nytt på västfronten och så är det väl då. Livet i en hattask. Det går runt liksom. Men kör sin vecka, vilar ut under helgen, drar upp urverket och kör ett varv till. Har man tur händer det något anmärkningsvärt och om inte så har väl det en mening också. Antar jag.
Det är i alla fall Söndag, igen.

Det är Söndag igen och bara tanken på söndagar har alltid, så långt tillbaka jag kan minnas, fått mig att känna en märklig och lätt olustkänsla inombords. Kan inte riktigt sätta fingret på det, inte släppa tanken på och inte heller förstå det fullt ut. Många har arbetsångest, vill inte iväg till jobbet och så. Så är inte fallet med mig. Det känns helt ok och utan att överdriva kan jag faktiskt säga att jag längtar lite till jobbet. Om det är riktigt normalt vet jag inte och i ärlighetens namn bryr jag mig inte heller ett spår om det.

Det är bara väldigt mycket Söndag just nu och idag.

, , , , ,

Kommentera

