Nedärvd rädsla ?

Läser idag om Bosse Johansson som fick sin hund Knutte dödad av en varg utanför Åkersberga igår morse. Bosse jagade rådjur med hunden Knutte och jaktlaget har sedan lång tid tillbaka jagat i ett känt vargrevir. De brukar använda sig av Länsstyrelssens vargwebb där man kan se var vargarna befinner sig inom en kvadratmil stor yta. Bosse släppte sin hund som stack iväg efter ett rådjur, den var på väg tillbaka men kom aldrig fram till Bosse. Hunden hittades senare död bara  250-300 från honom och det har konstaterats att det var en varg som dödade Knutte. Bosse är nu mycket kritisk mot länsstyrelsens webbtjänst och menar att den inte är sanningsenlig.

”- Jag vet inte om den visar sanningsenligt. Tittar man på kvällen och på morgonen efter ligger samma bild kvar. Samtidigt vet man att vargarna kan ha rört sig massor.”

Eva Hedberg vid länsstyrelsen säger att de är tydliga med att vargwebben ger begränsad information om var vargarna finns. ”- Jakt med lös hund inom vargreviret är ett stort risktagande”

Kan tänka mig att den här händelsen, som nu får stor uppmärksamhet i media, kommer att spä på vargskräcken och vår nedärvda rädsla för vargarna rejält. Det är naturligtvis oerhört tragiskt att mista ett kärt djur som är både familjemedlem, sängkamrat och jaktkompis. Men samtidigt visste ju Bosse att ”vargarna kan ha rört sig massor” och borde rimligtvis som van jägare vara väl medveten om riskerna när han släppte hunden lös i vargreviret.

Det är ingen trevlig syn att se hundar som blivit rivna av varg (Varning för starka bilder från jägareförbundet) och säkert kommer det nu att höjas röster för att vi ska decimera vargstammen igen. Är vargen så farlig för hundar då undrade jag?
Både ja och nej visade det sig när jag sökte lite. Ser man till Agrias statistik så visar det sig att 2005 betalades 25 liversättningar ut för hundar som skjutits ihjäl. Samma år dödades 17 hundar av varg.

Alltså, vargen är farlig för hundar, men jägarna är farligare. Eller ?
Jaha, är det kanske något annat man är rädd för då.

Enligt de senaste rönen (2006)  är vargarna utan tvekan jägarnas största konkurrent till jägarna om älgen och en flock kan döda 100-120 älgar på ett år. Det var betydligt mer än vad jag trodde och jag kan inte låta bli att fundera på om vi har råd med det ?

Och om inte, har vi då rätten att sätta oss till doms över vargens vara eller inte vara i vår natur?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

One thought on “Nedärvd rädsla ?

  1. Jag tycker att vi ska låta våra rovdjur berika vår natur om vi kan tillgodose deras behov, dvs stora skogar med gott om vilt. Jag inbillar mig att ett så skyggt djur som vargen inte frivilligt söker sig närmare människor för att riva tamboskap om det finns tillräckligt med föda i deras revir.

    Som hundägare kan jag verkligen förstå Bosses frustration och sorg över att ha mist sin hund men att använda sin hund som ”arbetsverktyg” i jakt medför stora risker, vilket han borde varit medveten om.

    Jakthundar blir överkörda,skjutna,går ner sig i kärr och framförallt dödade av vildsvin i mycket större utsträckning än dödade av varg.

    Dom flesta som använder sina hundar på gris besöker veterinären många gånger med söndersprättade hundar,hundar med punkterade lungor mm. Och när dom läkt ihop släpps dom igen på jakt fast man är helt medveten om att man kanske skickar sin hund i döden. Jag tycker nog att det kan kallas dubbelmoral…
    Är man rädd om sin hund finns det numera specialsydda kevlarvästar som skyddar bra mot både varg och gris. http://www.hundskydd.se/produkt_body.htm

    Sen ska jag villigt erkänna att det är ju enkelt för mig som inte har varg in på knuten att sitta och tycka att vi ska ha rovdjur i vår natur. Jag hade kanske resonerat annorlunda om jag mött Gråben när jag och hunden tagit morgonpromenaden.

Kommentera

