Fält-test – Läkerol Chewin Gum

Fick väl för mig att jag skulle testa Läkerol Chewin Gum nu i helgen. Är väl ingen stor och händgiven tuggummifantast men ibland har även jag vissa behov.

Namnet Läkerol är väl något jag gärna förknippar med halspastiller. Alla känner väl igen den gröna asken och alla har vi väl någon gång smakat på dem. Men nu var det alltså dags att testa tuggummit. Det blev ett inköp av en påse Raspberry Licorice och en Pear Licorice.
Obs. Tuggummit är sockerfritt och innehåller sötningsmedel.

Min första tanke när jag öppnade påsen var formen på tuggummit. Borta är den klassiska formen som jag gärna förknippar tuggummi med och istället kommer tuggummit nu i en mer fyrkantig och bullig form. Lite liknande en sugtablett.

Tuggummit är lätt-tuggat, får snabbt rätt tugg-konsistens och det har ett behagligt, smått beroenedeframkallande tuggmotstånd. Smaken kommer omedelbart, är kraftig och balanserar fint på gränsen. Alltså, hade smaken varit bara lite mer kraftig så hade jag hissat en kemikalie-smaks-varning men så var alltså inte fallet. Tuggummit är helt ok, det smakar fräscht och friskt ända upp i näsborrarna om man tar ett par stycken på en gång och det passar mig fin-fint.

Ska kanske ändå höja ett varningens finger. För är man en intensivtuggare, gillar att tugga länge och har man kanske inte lust att byta ut sitt tuggummi när det tappat smaken bör man se upp. Tuggummit tenderade nämligen att falla sönder efter en stunds intensivtuggande och jag slutade tugga när jag hade tre olika bitar i munnen (ca 1 tim). Testade bägge påsarna i det avseendet och fick samma resultat. Kan vara att jag överdrev lite, tuggade för intensivt eller att jag inte använde mer än två bitar för den delen av fält-testet.

Näväl, betyg då ?
Överlag var det ett spännande tuggummi, friskt och smakrikt och det hade verkligen sina egna kvalitéer.
Det får tre djupa skrattgropar av fem för att det var så fräscht och för att det gav smak långt upp i näsan omedelbart. Definitivt något att ta till om man stoppat i sig för mycket vitlök eller om man doppat näsan för långt ner i Mojito-glaset natten före. Hade det inte fallit sönder i flera delar i intensiv-tugg-delen av testet hade tuggummit fått en given fyra.

, , , , , , ,

Kommentera

