Ett potatis.

apelsin.gifFunderade på det idag. Ett potatis eller ett apelsin. Har ni hört det någon gång? Det har jag och det får mig att haja till varenda gång. Kroppen, öronen och ärthjärnan säger ifrån och skriker fel! Men det är korrekt svenska. Man lär säga så i södra Sverige, påstås det. Kollade med några vänner från södern men ingen av dem använde ett om vare sig potatis eller apelsin. Det gör mig lite frustrerad för jag vill veta mer om ett potatis och ett apelsin. Vad det kommer utav. Någon av er kanske vet mer om ett potatis eller ett apelsin? Och varför är det inga problem att säga ett äpple?

Vi höres.

Andra bloggar om: , , , ,

4 thoughts on “Ett potatis.

  1. Heter ju självklart ETT POTATIS. Och kanske kommer det från oskarshamnstrakten för därifrån är jag. Vad jag undrar: är vad alla nötter har fått det ifrån att det skulle heta en potatis!

  2. Japp, jag använder också ”ett potatis” – mycket hellre än ”en potatis”. Vissa häromkring använder även ”ett apelsin”, men det är inte alls lika många som gör det. Farsan nämnde nyligen att han, när han var liten, fick lära sig att ”ett” om både potatis och apelsiner var det rätta.
    (Vi är från Kalmartrakten, f.ö.)

  3. Rätt fascinerande att språket är så olika inom samma land och att det som låter helt vrickat för mig är helt ett normalt uttryck för någon annan. Sverige är fantastiskt 🙂

  4. Grammatiskt är ett helt fel… Försökte förklara för en vän i nybörjarsvenska som undrade när man använde en eller ett… Kom då på denna regel… Hur säger du ordet i bestämd form singular… Ord som ord ord-eT och hus hus -eT blir ett och ord som bil bil-eN och potatis potatis-eN blir en… Testa själv och se att det stämmer. En potatis har ett potatisskal…. Potatisen med skalet….

Kommentera

